Een maand onderweg......

6 november 2016 - Zamora, Ecuador

Een maand onderweg………………….

Vanuit de amazone via Coca zijn we naar Quito gevlogen en vanaf de luchthaven met een bus naar Otavalo gereden. Zoals eerder vermeld is hier op zaterdag de grootste markt van Zuid Amerika. Otavalo ligt tussen bergen en oude vulkanen en het stadje is relaxed en prettig om doorheen te wandelen. De reis verliep erg soepel. We hebben een air B&B geregeld en zitten midden in het centrum dicht bij de markt. Het is een appartement met een dakterras die uitkijkt over de bergen van Ortavalo en, niet onbelangrijk, een hele goede douche met warm water. De temperatuur is hier erg aangenaam omdat het hoog in de bergen ligt op 2500 meter. Zeker in de nacht koelt het lekker af en geen muggen of andere vervelende stekende insecten. We zijn hier op donderdag 27 oktober aangekomen en blijven hier tot 30 oktober. Na aankomst in het appartement eerst even de boodschappen gedaan en daarna door de stad gewandeld. De volgende dag de omgeving ingewandeld en zijn we naar de watervallen van Peguche gegaan. Dit ligt in een deels aangelegd park maar is een hele mooie omgeving waar we ook veel vogels zien. Later die dag zijn we naar Laguna de Cuicocha gegaan. Dit is een meer die in een krater van een vulkaan ligt. In de krater zijn twee eilanden en er zijn nauwelijks toeristen. (zoals in heel Ecuador tot nu toe). Prachtig uitzicht! S’Avonds gaan we de stad in en die is in rep en roer, het opbouwen van de markt is begonnen, overal mensen in de originele klederdracht die hun spullen aan het uitstallen zijn. Helaas zie je ook veel (Chinese denk ik) toeristen meuk die je ook in de toeristen winkels in Amsterdam vind. Aan de rand van het marktplein zijn eettentjes neergezet waar wij ook wat eten tussen de marktmannen en vrouwen. Voor de verandering eten we rijst met kip met een ei. Op zaterdag is het dan zover en we gaan de markt op. De hele stad is omgebouwd naar één grote markt, in elke straat vind je kraampjes met alles wat je maar kan bedenken; schoenen, traditionele kleding, hoeden, eten, houtsnijwerk etc. We lopen als eerste naar de dierenmarkt, hier worden koeien, varkens, cavia’s, kippen en alles wat eetbaar is en leeft (of nog gaat leven) te koop aangeboden. Mannen en vrouwen lopen met varkens en koeien aan touwen door de menigte heen, ondertussen worden cavia’s aangeboden die een lekkernij schijnen te zijn. We kijken onze ogen uit! We lopen verder en gaan naar de foodmarkt, hier alle soorten fruit en groente en bloemen die je maar kan bedenken, de geuren van allerlei verse kruiden, specerijen en bloemen komen onze neus binnen. Hier ook achter de kraampjes mannen en vrouwen in klederdracht. We gaan een overdekte foodmarkt in en hier bevind zich ook een gedeelte met kraampjes waar je wat kan eten, hele gegrilde varkens met pepers in hun oren of ogen en met een tomaat in hun bek liggen klaar om aangesneden te worden. Dat is toch weer eens wat anders als rijst, een gebakken ei, bonen en een stuk kip (het traditionele voedsel in Ecuador komt inmiddels onze neusgaten uit). We proberen dit natuurlijk en het is werkelijk heerlijk, vooral het stuk gebakken huid van het varken is watertandend lekker! Ook de fruit shake ’s die je hier koopt zijn heerlijk, puur fruit en heerlijk fris. Morgen vertrekken we naar Quito, hier blijven we een nacht en gaan dan naar het zuiden naar Cuenca. In Quito aangekomen zitten we weer in dezelfde air B&B als eerder. Het is een prima plek dus waarom veranderen. De douche is alleen wat minder. Dit is een systeem op stroom die het water verwarmd in de douchekop. Eigenlijk en soort van waterkoker met gaatjes erin. Nou ben ik er zelf geen voorstander van om stroom en water bij elkaar te voegen, maar die dingen werken ook niet eens goed. Of naar een brandwondencentrum, of ijspegels onder je oksels. Een k….. systeem.  Maar goed, we hebben tijd over en we gaan weer naar het historische centrum. Hier naar de beroemdste straat geweest, La Ronda. Een oud straatje (17e eeuw) met allemaal winkeltjes en het is de plek waar eerder de stadswal was. Ook wat kerken bezocht en andere gebouwen bekeken. De indrukwekkendste kerk die we bezocht hebben is de " Iglesia de La Compania de Jesus” Een enorme kerk met extreem veel goud. Helaas mocht je geen foto’s maken, maar elke vierkante cm is bedekt met 23 karaat goud. Je moet zien om het te geloven (kijk gewoon even op internet).  Ook zijn we in het monnikenklooster van San Diego” geweest, dit was eigenlijk gesloten maar een hele lieve oude vrouw  wilde na wat overleg ons wel een rondleiding geven voor $ 2.00 dollar. Met een grote bos sleutels gaan we op pad en deur voor deur wordt open gemaakt. Van de slaapzalen van de monniken tot de gebedsruimtes, keukens tot een zaal waar een schilderij hangt van Hyronymus Bosch, niemand weet hoe dit schilderij daar terecht gekomen is. Ook hangen er vele andere schilderijen en het lijkt wel een schatkamer binnen deze klooster muren. Erg indrukwekkend! Daarna nog de begraafplaats bezocht, hier staan een soort van flatgebouwen met graven. Hier zie je meteen welke familie rijk is of arm is….. S ’avonds gaan we vroeg naar bed want we vliegen om 7.00 naar Cuenca en moeten een uur rijden en een paar uur van te voren aanwezig zijn. Dus weg om 4.30. Na een soepele reis komen we aan in Cuenca. Cuenca is een koloniale stad en een Unesco site. Hier vind je veel koloniale gebouwen en het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan (om sommige plekken dan), nonnen lopen over de straten van zwerfkeien naar de historische kerken toe. Achter ons appartement zit een nonnenklooster en je ziet ze in de morgen de was doen of ze zijn de tuin aan het  verzorgen. Ook is de stad bekend van de Panama Hat, een hoed van riet gevlochten en prijzen variëren van 10 tot 150 dollar afhankelijk van de kwaliteit. De stad is in een feeststemming, op 3 november is het voor de stad “Independence Day” en overal in de stad staan kraampjes met eten, bloemen, kunst en andere zaken. Aan de rivier is een culinaire straat ingericht waar je alle soorten eten kan krijgen die de stad te bieden heeft. Zelfs Hollandse pot (stamppot met BBQ vlees) is te krijgen. De hele stad is omgetoverd tot een soort van braderie. Erg gezellig! Elke dag en avond is er iets te doen, veel muziek, vuurwerk en eten natuurlijk. Wij lopen door de stad over de vele pleinen en bezoeken veel gebouwen en kerken. Ook bezoeken we een bijzonder museum, het Pumapungo museum. Dit museum laat de verschillende etnische bevolkingsgroepen zien die Ecuador rijk is geweest , daarnaast heeft het museum een plek waar een Inca ruïne te zien maar dit stelt niet zoveel voor. Wat wel indrukwekkend is zijn de “Shrunken Heads”, dit was een gebruik van de Shuar cultuur uit het zuiden van Ecuador die het hoofd van een vijand prepareerde om status te krijgen. Voor ons appartement is een marktplein met een overdekte markt  voor bloemen, groente en fruit. Elke morgen komen daar “dagloners” naar toe om werk te vinden. Iedereen die iets kan laat dat zien door een stuk gereedschap om hun nek te hangen. Een waterpomp tang is een loodgieter, een tegelsnijder (wel zwaar om je nek) een tegelzetter en een waterpas een timmerman of metselaar. Er komt dan meestal een vrouw naar het plein en roept dat ze mensen nodig heeft, uit alle hoeken en gaten van het plein komen de dagloners aangerend op de vrouw af en met veel duwen, trekken en schreeuwen wordt er een keuze gemaakt wie met de vrouw mee mag en een dag mag werken. Een apart tafereel waar af en toe vechtpartijen bij uitbreken. De volgende dag huren wij een auto om naar een bijzonder park in de bergen te gaan. Auto rijden is in Ecuador een hele onderneming aangezien er buiten de stoplichten om geen regels zijn. Waar plek is voor twee banen, dus twee auto´s, staat het gewoon drie breed en met veel toeteren maak je kenbaar wat je wilt. Tussendoor komen de bussen en vrachtwagens, deze laten een rookgordijn achter zich aangezien de brandstof van zeer slechte kwaliteit is. Die is zo slecht dat er schone brandstof geïmporteerd wordt om dit te mengen met de prut die hier verkocht wordt zodat de auto’s of vrachtwagens willen starten. Hierdoor is er erg veel luchtvervuiling, zeker in de grote steden. Afijn, wij huren een auto en stellen ons huwelijk op de proef doordat ik rij en mijn vrouw met een kaart op schoot naast me zit. Uiteindelijk na 1.5 uur zijn we de stad uit en zitten op de goede weg naar het park. De echtscheidingspapieren maar opgeborgen in het dashboardkastje voor de weg terug. We rijden op een weg door de bergen en klimmen met het autootje omhoog richting het El Cajas National Park. We komen boven de boom grens en de omgeving wordt mooier en mooier. Het park ligt op een hoogte tussen 3200 meter en 4450 meter. Zodra je hier gaat wandelen merk je dat ook meteen doordat je snel zuurstof tekort komt (zeker als je een liefhebber bent van zware shag). Hier maken we een wandeling van 3.5 uur en het is werkelijk een prachtig park met bergen, bergmeren, beekjes en hele speciale vegetatie en vogels. Na de wandeling rijden we terug en komen in de hel die het verkeer van Cuenca heet. Na 1.5 uur zoeken naar het verhuurbedrijf stapt Raquel uit en houdt een taxi aan waar ik maar achteraan moet rijden. Een goede zet want het dashboardkastje met de echtscheidingspapieren kan hierdoor weer dicht. Uiteindelijk weer in ons appartement en we gaan maar lekker de stad in om een biertje te doen en ons culinair te laten verwennen. Het is inmiddels 3 november en we beseffen dat we nu een maand onderweg zijn. Tijd om alle zaken voor Peru te gaan regelen. Na een dagje puzzelen, boeken, uitzoeken etc . is alles nu geregeld. De volgende dag vertrekken we naar Loja, dit zal de eerste stop zijn richting Peru. We gaan met de bus en we kunnen vaststellen dat het openbaar vervoer in Ecuador goed functioneert, heel bijzonder ten opzichte van Nederland is dat ze altijd rijden en keurig op tijd zijn. Daar kan het GVB en de NS nog een puntje aan zuigen. Loja is een koloniaal stadje en wordt op dit moment geheel gerestaureerd. De oude koloniale panden zien er prachtig uit en er hangt een heerlijke sfeer. In dit stadje zouden we zo een tijd kunnen blijven. Samen met Cuenca de leukste stad tot nu toe. We lopen door de stad en gaan naar de  “Puerta de la Ciudad” (poort van de stad). Volgens de bevolking een “must see” . Wij denken hier toch anders over, het lijkt erg op een Euro Disney kasteel en is niet om aan te gluren. Verder bekijken we de oude gebouwen en genieten van de sfeer. S ‘avonds gaan we eten bij Mama Lola. Ik eet normaal (vlees, rijst, groente en aardappelen) en Raquel heeft besloten om op een Cavia te gaan knagen. Waarschijnlijk een heel lief beestje geweest want vanaf het bord van Raquel kijkt het beestje mij aan. (gebakken met kop en al en op het bord) Volgens Raquel zit er weinig vlees aan (goh, wat raar) Maar gelukkig zitten de ingewanden er nog in en smaakt hij of zij naar kip. (zoals de meeste vreemde dingen die je eet). Ik ben erg blij met mijn spareribs zal ik maar zeggen. Terug naar het hotel en naar bed want morgen verder naar het zuiden. Om 5.30 wakker en zoals zoveel mensen hebben is er dan een toiletbezoek nodig. Helaas de deur zit op slot en wat erg verontrustend is, is dat Raquel nog in bed ligt. Raquel had de avond ervoor de deur op slot gedaan en dicht gegooid (dit kan met deuren in Ecuador). Aankleden dan maar en al knijpend naar de receptie. Gelukkig een handige medewerker met een kleerhanger in de weer en na 15 minuten konden we weer gebruik maken van het toilet en de douche. Na het ontbijt met de taxi naar het busstation. We gaan naar Zamora waar we overnachten in de Copalina Eco Lodge. Deze lodge ligt aan het Parque Nacional Podocarpus wat bekend staat om de rijke flora en fauna. De omgeving wordt jammer genoeg wel bedreigd door de vele goudmijnen. Op het moment dat ik dit schrijf zijn we hier een paar uur geleden aangekomen. Bij de Lodge wemelt het van de vogels en andere dieren zoals de neusbeer die even een hapje banaan kwam halen. Raquel is weer helemaal gelukkig en loopt al rond met haar verrekijker. We hebben een Lodge met balkon waar je de kolibries en andere vogels kan zien midden in het regenwoud. Ook de “Cock of the Rock” maar dan de oranje versie hebben we al gezien! Een fantastische plek. Jammer alleen dat de regen met bakken uit de lucht komt. Hier blijven we een paar dagen. De volgende update komt uit Peru………….