Update vanuit Ecuador

Hallo allemaal,

Hier weer even een update vanuit Ecuador.

Op 6 oktober zijn we vertrokken vanuit Quito naar het noorden, we hebben een RB&B gehuurd in Mindo. Mindo is een heel rustig plaatsje waar voornamelijk vogelliefhebbers komen. Ook zijn er wel andere activiteiten te doen zoals aan een kabel hangen om over de toppen van de bomen te vliegen of met grote banden de Mindo rivier af denderen. Niet echt geschikt voor mijn lichaamsbouw dus wij houden het bij wandelen door de natuur en vogels en andere dieren zien. We wonen in Mindo in een soort van vakantiehuisje net buiten het dorp.  Er zit een grote tuin omheen waar de kolibries en andere vogels wonen. Prachtige locatie! Na aankomst lekker in de tuin gezeten en rustig aan gedaan. Met de eigenaresse van de woning wel een afspraak gemaakt om de volgende vroeg vogels te gaan kijken. We worden om 5.00 in de morgen opgehaald en we gaan naar een speciale vogel kijken. De naam van de vogels is (hou je vast) Cock on the rock, vrij vertaald naar het Nederlands: Een lul op een rots…………..De wetenschapper die deze naam verzonnen heeft was of dronken of heeft teveel aan de plantjes gezeten denk ik. Wij de volgende ochtend op pad en na een drie kwartier in de auto op de plaats aangekomen. Prachtige locatie en een prachtige vogel om te zien. Ook nog veel andere vogels gezien en het was zeker de moeite (en het geld van tour) waard. Na het kijken naar de Cock on the rock gaan we naar een andere locatie waar we door de bossen en velden lopen om andere vogels te spotten. Hier erg veel kolibries (heel veel soorten) en andere kleurrijke vogels gezien. Daarna een Ecuadoriaans (?) ontbijt; een soort van oliebol maar dan gemaakt van mais met een vulling van kip, uien kaas etc. erg lekker! En daarbij heerlijke koffie en een soort van deeg met kaas erin. Ook lekker. Allemaal uit de frituur dus erg passend in het menu van Sonja Bakker. Na de trip weer terug naar het huis voor een siësta, later in de middag nog een wandeling gemaakt van 8 km (frituurvet moet er toch weer af)  langs de Rio Mindo rivier, mooie wandeling en we hebben een soort van grote marmot gezien die door de bossen scharrelt. Ook weer veel vogels gezien. Uiteindelijk aan het einde van de weg aangekomen bij een groot restaurant en daar een biertje gedronken in een prachtige tuin aan de rivier. We waren de enige dus ook weer heerlijk rustig.  De volgende dag zijn we richting de watervallen gelopen, een wandeltocht van heen en terug 15 km. Je loopt door de bossen en er is veel te zien. Raquel ziet een nieuwe route en slaat dan ook meteen die richting in, ze stapt meteen in 20 cm blubber in en glijdt uit het prikkeldraad in. Het prikkeldraad zit behoorlijk in haar huid en ze laat heel luid weten dat het zeer doet en dat het handig zou zijn als ik haar zou bevrijden. Uiteindelijk Raquel bevrijd uit haar benarde situatie (eerst foto’s posten op facebook stelt je huwelijk op de proef dus leek me niet echt handig…) ff bijkomen, wonden schoonspoelen en weer verder. Halverwege een koffie gedronken bij een soort van Eco lodge met uitzicht over het dal waarin Mindo ligt. Hier hebben ze op de takken in de bomen bananen gelegd en het is een komen en gaan van vogels die erg kleurrijk zijn (zie foto´s). We lopen weer verder en we komen langs een soort van kraampje waar een man bezig is een soort van apparaat te smeren, het blijkt een pers te zijn die eruit ziet als een ouderwetse wringer. Hier wordt suikerriet mee uitgeperst en ze maken daar een soort fruit shake van, eerst worden de stengels uitgeperst van het suikerriet en dan komt er nog het sap van een limoen en een sinaasappel bij. Heerlijk drankje!  We lopen weer verder en komen bij de watervallen uit, althans bij het pad naar de watervallen. Je kan ook met een soort van skilift naar de watervallen, deze wordt aangedreven door een automotor waar een kabel aan gemaakt is. Slim bedacht en het functioneert! We besluiten de heen weg te lopen en terug met de skilift te gaan. Eerst even 20 dollar betalen (!) en we lopen richting de eerste waterval, na wat klimmen en klauteren, komen we daar aan en het is inderdaad mooi. We willen naar de volgende waterval maar worden tegengehouden of we weer even wilde betalen………dacht het niet….. dus lopen we naar de kabelbaan om weer terug te gaan. Raquel staat doodangsten uit in de kabel baan want hij is toch wel erg hoog. Wel een leuk ritje.

Deze week ook naar het Bella Vista park geweest, dit is een plek hoog in de bergen waar je echt regenwoud vind. De bergen liggen tussen de wolken en wordt dan ook wel “Cloud Forest” genoemd. Prachtige plek waar veel kolibries zitten en andere vogels. Hier een mooie wandeling gemaakt en daarna geluncht met uitzicht over de bergen. In de avond een nachtwandeling gemaakt bij een Canadees die hier woont, hij geeft deze nacht wandelingen om kikkers, insecten, slangen etc. te zien. Een echte reptielen freak en hij weet er veel van. Veel kikkers, en spinnen gezien maar ook iets bijzonders wat wij nog nooit eerder hebben gezien, namelijk lichtgevende takken. Wij deden onze lampen uit en we zien de takken op de grond licht geven. Waarschijnlijk wordt dit door algen veroorzaakt. Erg bijzonder.

Binnenkort vertrekken wij weer voor een dag naar Quito, mijn wandelschoen hebben het begeven en in Mindo zijn die niet te koop. Na een dagje Quito vertrekken wij richting de Amazone en zullen daar ruim een week blijven. Daarna volgt er weer een update.

1. Paula van den Berg:
    11 oktober 2016
    Wow mooie vogels hoor. Lekker bezig Raquel! Doe je wel voorzichtig!
  2. Josje Groot-v.d. Brandt:
    11 oktober 2016
    Mooie foto''s spannende kabeltjes, mooie wandelingen. Heerlijk genieten.!
  3. Paul van den Berk:
    11 oktober 2016
    Lekker aan het genieten! Vooral zo doorgaan!
    Succes met de schoenen jacht. Misschien rubberen laarzen voor in de jungle ;-)
  4. Cora:
    12 oktober 2016
    Lieve mensen wat een ervaring. Please take care
    Ik denk dat jullie mooie dromen hebben want jullie omschrijvingen zijn zeer levendig.
    Kus Cora .